PENGENALAN
Umum
mengetahui perniagaan makanan segera seperti Mc Donald , KFC, Pizaa Hut dan
sebagainya di kaitkan dengan sistem perniagaan francais, walaubagaimanapun
perniagaan secara francais di Malaysia masih menjadi kaedah perniagaan yang baru
di kalangan usahawan walaupun industri ini dipromosi dan disokong oleh kerajaan
sejak awal tahuan 1990-an lagi. Francais merupakan satu sistem perniagaan yang
dikatakan bermula di Eropah dan dikembangkan dengan pesatnya di Amerika
Syarikat lebih 100 tahun yang lalu. Perkataan francais adalah berasal daripada
perkataan Perancis, Franco yang bermaksud kebebasan. Pada ketika itu, seorang
francaisi adalah merupakan orang penting yang diberi hak dan kebebasan bagi
sesuatu wilayah tertentu untuk memastikan pelaksanaan arahan dan peraturan,
termasuk membuat penilaian dan memungut cukai, Konsep dan pendekatan ini
akhirnya diterima pakai di dalam sektor swasta dan komersial
Sistem
francais kemudiannya menjadi popular dan dianggap sebagai satu penemuan global
yang inovatif dalam strategi pemasaran, yang melangkaui keperluan pengguna dan
sempadan negara.Sebagaimana yang dinyatakan oleh pengarang Megatrends, John
Naisbitt, franchising is the single most
successful concept ever (sistem francais adalah satu-satunya konsep
pemasaran yang paling berjaya).
Francais
bermaksud satu bentuk pemasaran atau pengagihan di mana sebuah syarikat pemberi
francais (francaisor) memberi kebenaran, hak atau keistimewaan kepada seseorang
individu atau syarikat pemegang francais (francaisi) untuk menjalankan
perniagaan mengikut tatacara yang ditentukan dalam jangkamasa tertentu dan pada
lokasi yang ditentukan (Fry 1993). Dengan erti kata lain francais adalah
pemilikan bersama perniagaan di antara pemilik produk (francaisor) dan pelabur
(francaisi) di mana francaisor akan menyediakan produk dan sistem perniagaan
manakala francaisi akan menyediakan modal dalam bentuk dana, sumber tenaga,
manusia dan usaha berterusan bagi memastikan kelangsungan perniagaan.
Kementeria
Perdagangan Dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), mendefinisikan
francais sebagai satu kaedah pemasaran dan mengedaran produk atau perkhidmatan
yang melibatkan dua pihak iaitu francaisor (pemberi hak) dan francaisi
(penerima hak). Persatuan Francais Malaysia (akta penubuhan 1966)
mendefinisikan francais sebagai suatu perniagaan pengedaran secara bersistem
yang menggunakan jenama yang sama dengan kaedah pengurusan yang seragam dan
tersusun berlandaskan satu format perniagaan.Francais format perniagaan sahaja yang
diiktiraf dibawah akta. Ini bermakna, sesuatu perniagaan yang mempunyai produk,
tanda Nama atau cap dagangan dan sistem yang lengkap boleh mendaftar dengan
Pendaftar Francais Malaysia (ROF) di bawah Bahagian Pembangunan Francais,
KPDNKK.
SEJARAH PEMBANGUNAN INDUSTRI FRANCAIS PADA
PERINGKAT GLOBAL DAN MALAYSIA
Sejarah
perkembangan industri francais di mulakan dalam beberapa peringkat bermula
seawal abad ke-18 di jerman. Ianya diasaskan oleh seorang pembuat bir dari Jerman
yang telah menggunakan jenama pada produknya dan pada ketika inilah format “francais”
digunakan dalam sistem perniagaan bagi mendapatkan kontrak untuk membuat bir
tersebut.
Pada
peringkat ke dua sejarah perkembangan industri francais bertapak di Britain
pada abad ke-19 di dalam industri membuat wain. Dari sinilah idea itu
berkembang ke Amerika Syarikat melalui Isaac Singer pengasas Singer Sewing
Machine Company telah memperbaharui rekaan mesin jahit. Beliau memasarkan mesin
jahit beliau ke Amerika Syarikat dan mewujudkan perjanjian pengedaran di
Amerika Syarikat. Dari itu perniagaan francais terus berkembang ke Amerika
Syarikat melalui revolusi Perindustrian di Britain.
Pada
kurun ke-20 dan peringkat ke tiga perkembangan francais, Sistem francais moden
makanan segera telah diperkenalkan oleh A&W Root Beer yang ketika itu
dimiliki oleh Howard Deering Johnson dan Reginald Spragu.Beliau telah mencetuskan
idea sistem francais makanan segera, dimana pengelola restoran boleh
menggunakan jenama,pembekal,rekabentuk,logo dan reka bentuk dalam sebagai
pertukaran yuran yang di bayar. Dari sinilah tercetus francais yang tersohor
seperti burger king, Mc Donald dan banyak lagi.Bermula dari detik itu,
perniagaan berbentuk francais ini terus berkembang menjadi rangkaian produk dan
perkhidmatan yang berjenama.
Sistem
perniagaan francais telah bermula seawal tahun 1946 di Malaysia menerusi
syarikat-syarikat Bata,Stesen-stesen minyak,pegedar-pengedar automobile
perhotelan dan singer cuba mengembangkan perniagaan ke Negara ini. Walau
bagaimanapun, sistem perniagaan ini tidak berkembang seperti jangkaan kerana ia
dianggap masih baharu di kalangan penduduk di negara ini.Namun pertumbuhan
pesat perniagaan ini lebih ketara apabila restoran-restoran makanan segera mula
menerpa kejayaan apabila sekitar awal tahun 1960-an, A&W menjadi restoran
makanan segera Amerika Syarikat yang pertama membuka cawangannya di Kuala
Lumpur serta terus berkembang ke seluruh negara melalui sistem francaisnya.
Malah usahawan tempatan turut merasa tempiasnya. (Aziela Hanafee, 2013)
Senario
ini berterusan dengan pertumbuhan lebih banyak produk dan perkhidmatan yang
menggunakan pendekatan system francais, termasuk sektro automotif (jualan
kereta, pusat servis, perkhidmatan tayar, jualan alat ganti dan aksesori),
kedai buku, fesyen dan pakaian, kedai runcit. Salun dan kosmetik, agensi
pelancongan dan penyewaan kereta, barang kemas, percetakan, kedai gambar,
optometri, farmasi, perkhidmatan kebersihan dan lain-lain.
KEPENTINGAN INDUSTRI FRANCAIS
Menteri Perdagangan
Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata
menjalankan perniagaan secara francais memberi kelebihan kerana perniagaan dan
jenama sesuatu syarikat dapat diperluaskan melalui pihak ketiga yang akan
melaburkan sumber-sumber seperti modal, kewangan, masa dan
tenaga."Seseorang francaisi akan menguruskan perniagaan dengan lebih baik
berbanding seorang pekerja kerana mereka mempunyai kepentingan secara langsung
dalam perniagaan tersebut," katanya.
Sementara itu, bagi seorang francaisi pula risiko menjadi lebih rendah berbanding perniagaan konvensional kerana jenama dan reputasi perniagaan yang dikenali ramai, sistem operasi yang teratur dan pemantauan berterusan oleh francaisor. Sudah pasti lebih ramai lagi usahawan baru akan muncul mewarnai dunia industri francais dan secara tidak lansung, masalah pengangguran dapat dikurangkan. (Aziela hanafee, 2013)
Sementara itu, bagi seorang francaisi pula risiko menjadi lebih rendah berbanding perniagaan konvensional kerana jenama dan reputasi perniagaan yang dikenali ramai, sistem operasi yang teratur dan pemantauan berterusan oleh francaisor. Sudah pasti lebih ramai lagi usahawan baru akan muncul mewarnai dunia industri francais dan secara tidak lansung, masalah pengangguran dapat dikurangkan. (Aziela hanafee, 2013)
Perkembangan
positif secara lansung memberi sumbangan yang besar kepada masa depan
pertumbuhan ekonomi negara. Pada ketika ekonomi Negara berada pada landasan
yang kukuh, permintaan domestik telah memainkan peranan penting di dalam
pertumbuhan ekonomi. Di negara-negara membangun seperti Uganda, Kenya dan
Kemboja, francais mikro telah digunakan sebagai model alternatif yang berkesan
untuk menangani isu kemiskinan terutamanya dikawasan luar bandar dengan
mewujudkan pakej atau program kepada usahawan-usahawan kecil. Menurut Utusan
Melayu arkib 27 januari 2014.
Kerajaan
sentiasa menggalakkan usahawan tempatan khususnya bumiputera untuk mencaburkan
diri di dalam bidang francais disebabkan faktor risiko yang boleh dianggap
rendah tetapi menjanjikan pulangan yang menguntungkan. Perniagaan francais juga
membuka banyak peluang kepada usahawan bumiputera untuk membina kejayaan memandangkan
ianya sesuai untuk semua lapisan masyarakat tidak kira sama ada penduduk di
kawasan Bandar atau luar Bandar.Perniagaan francais bukan hanya memberi tumpuan
kepada perniagaan besar yang berbentuk global sahaja, malahan perniagaan secara
kecil-kecilan seperti gerai buah-buahan, gunting rambut, kedai runcit dan
kedai-kedai makanan seperti cendol dan gerai rojak juga boleh dimodenkan
menjadi model perniagaan francais.
Memetik
ucapan ketika Asean Franchise Expo and
Symposium yang telah diadakan di kuala Lumpur, dari 8-10 Mac 2015“Pelan
Rangka Perkembangan Francais Negara(2012-2016) akan menetapkan hala tuju strategik
untuk memperkembangkan industri francais, begitu juga mengukuhkan kedudukan
Malaysia sebagai hab francais rantau ini menjelang 2020.”Tambahnya lagi,
sehingga Febuari tahun ini, kita telah menyaksikan peningkatan di dalam system
pendaftaran francais sebanyak 68% iaitu dari 366 kepada 651 pada tahun 2015,
Menurutnya lagi, daripada 651 pendaftaran, 450 atau 69% adalah francais
sayrikat tempatan sementara yang selebihnya adalah francais syarikat
antarbangsa. Beliau turut, menyatakan bahawa pendaftaran francais telah
meningkat seabanyak 40% kepada 5,465 sejak tahun 2008.
Pelan
yang akan meliputi tempoh selama 10 tahun sehingga 2020 ini telah membentuk
haluan industri ini agar ia sejajar dengan agenda ekonomi negara. Selain
menjamin perkembangan industri francais pada kadar optimum, ia juga menyemai
pakar modal insan bagi sector francais. Pelan rangka ini juga mengandungi
rancagan untuk mengubah perniagaan melalui francais, mempertingkatkan daya
saing francais di Malaysia serta menubuhkan eko-sistem francais yang dinamik
dan mampan. Untuk jangka masa panjang, pelan rangka ini turut dilengkapi dengan
ramalam prestasi industry francais. Ia mensasarkan agar industri ini mencapai
4.3% dan 9.4% KDNK menjelang tahun 2016 dan 2020.
TAHAP
PEMBANGUNAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA
Di Malaysia
perkembangan industri francais memperlihatkan tahap pembangunan yang positif
dan memberangsangkan dan mampu bersaing dalam pasaran antarabangsa dengan
beberapa inisiatif sokongan yang diberikan oleh kerajaan meskipun industri
francais ini yang merupakan sebuah perniagaannya ada pasang surutnya.
Setiausaha
Agung Persatuan Francais Malaysia (MFA) Mohamad Shukri Salleh (Sinar harian, 4
Ogos 2014), Menurutya setakat ini,
sebanyak 1,992 rangkaian outlet perniagaan francais tempatan di luar negara
antaranya Nelson , Marry Brown dan Secret Recipe Cakes and Cafe. Kerajaan
Malaysia Melalui kepimpinan terdahulu, Tun Dr Mahathir bekas perdana menteri
mengorak langkah meperkenalkan francais pada 1993 dan seterusnya memberi fokus
kepada pembangunan industri francais di Malaysia .Industri ini mempunyai
potensi yang besar tetapi tahap kesedaran rakyat Malaysia mengenainya masih
kurang pada waktu itu. Bagaimanapun kini rakyat Malaysia memahami mengenai
perniagaan francais dan setiap tahun penyertaannya semakin meningkat.
Di Malaysia
sendiri, perniagaan francais sudah diiktiraf dan terkenal. Ini berikutan
berkembangnya pengeksportan jenama-jenama tempatan seperti Langkawi
Crystall,Nelson’s, Sugar Bun,Smart Reader, Secret Recipe, Marrybrown dan Old
Town yang telah memasuki pasaran luar Negara bermula dari Timur Tengah ke
Negara China. Di petik melalui Pengerusi Persatuan Francais Malaysia (MFA),
Datuk Mohd Latip Sarrugi (theantdaily.com, 27 Jan 2015).
Dengan
kejayaan beberapa jenama tempatan yang telah menembusi pasaran luar negara ke
peringkat antarabangsa, di harapakan ianya menjadi pemangkin dan dorongan untuk
syarikat atau jenama lain melalui perniagaan francasi dapat mengembangkan sayap
mereka, memandangkan ianya buka suatu proses yang mudah dan pakar-pakar
bersetuju bahawa pengembangan agresif perlu ditangani secara berhati-hati dan
bijaksana.
Menurut
ismail sabri, Pelbagai inisiatif juga telah diperkenalkan bagi menubuhkan
infrastruktur sokongan untuk merancang, melaksana, membangun dan mengawal selia
pembangunan francais serta memberikan bantuan dan kemudahan pembiayaan.Akta
Francais 1998 juga digubal untuk memastikan perkembangan industry ini menjadi
sehat dan terkawal. “Oleh yang
demikian, kerajaan yakin pelan yang komprehensif penting untuk diwujudkan
sebagai arah tuju bagi meyelaras segala peranan, usaha dan tindakan dalam
pembangunan industri francais di negara ini. Usaha menggubal strategik dan
pelan tindakan bagi menggariskan program dan inisiatif telah Berjaya
menghasilkan Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional (PIPFN) 2012-2016 dengan
matlamat dan sasaran yang jelas dan akan melibatkan serta memberi manfaat
kepada golongan sasar.
PIPFN
mensasarkan semua lapisan masyarakat; peniaga kecil atau besar ataupun bakal
usahawan di beri peluang untuk bersama-sama menceburi bidang perniagaan
francais.PIFN juga memberi focus pada sector tradisonal(makanan dan minuman,
pakaian,kedihatan dan kecantikan) kepada sektro baru yang tersenarai dalam
Model Baru Ekonomi(MBE) dan Rancangan Malaysia ke -10 (RMK-10) seperti
pelajaran dan perkhidmatan hijau, pelancongan-kesihatan,produk dan perkhidmatan
mematuhi syariah untuk menembusi pasaran Timur Tengah dan negara Islam serta
negara lain yang mempunyai potensi.
INDUSTRI francais Malaysia
menunjukkan perkembangan positif kerana menembusi pasaran global dan mampu
bersaing dalam pasaran antarabangsa apabila 59 produk tempatan berjaya
mengembangkan perniagaan di 53 buah negara.Setiausaha Agung Persatuan Francais
Malaysia (MFA), Mohamad Shukri Salleh berkata, setakat ini, sebanyak 1,992
rangkaian outlet perniagaan francais tempatan di luar negara antaranya Marry
Brown, Nelson dan Secret Recipe Cakes and Cafe.
Sehingga
kini, sejumlah 587 francais telah berdaftar di Malaysia iaitu 69 peratus adalah
jenama francais tempatan. Secara ringkasnya, pembangunan industry francais di
Malaysia menjadi fokus kerajaan dalam usaha membantu usahawan tempatan
berkembangan melalui system francais dan Setakat ini jumlah francaisor tempatan
adalah 29 peratus melibatkan Bumiputera dan 71 adalah bukan Bumiputera.
Francaisinya pula kebanyakannya adalah Bumiputera. Mohamad Shukri berkata,
produk tempatan terutamanya jenis makanan dan minuman mudah memasuki negara
luar kerana jenamanya dan Malaysia sendiri adalah sebuah negara Islam.
Status
halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) juga
diiktiraf dunia dan memberikan kelebihan kepada usahawan francais tempatan
untuk menerokai pasaran luar negara. Kelebihan yang dimiliki Malaysia seharusnya
digunakan dengan sebaiknya oleh usahawan francais untuk memasarkan jenama
mereka ke pasaran dunia terutama di Timur Tengah dan negara majoriti penduduk
Islam. “Kerajaan melalui kementerian dan pelbagai agensi terlibat menganjurkan
pelbagai program setiap tahun mempromosikan jenama tempatan di pasaran
antarabangsa. Usahawan francais perlu memanfaatkan platform itu untuk
memudahkan mereka mengenali lebih dekat peluang pasaran dan persekitaran
sesebuah negara. “Kerajaan akan membantu usahawan francais ke luar negara.
Kerajaan memberikan maklumat dan sokongan tambahan apabila berada di pasaran
luar. Dalam perniagaan francais, hubungan dan kerjasama penting untuk terus
berdaya saing di pasaran tempatan dan antarabangsa,” katanya.
Mohamad
Shukri Salleh berkata, setakat ini sebanyak 726 syarikat francais berdaftar
dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)
dan MFA menyasarkan 800 hingga 850 syarikat francais akan berdaftar menjelang
akhir tahun ini. Perniagaan francais juga berdepan dengan pelbagai cabaran
iaitu kesedaran untuk meletakkan jenama Malaysia ke kelas dunia.
SISTEM
SOKONGAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA
Sudah
tentu terdapat sokongan, bantuan dan galakan yang diberikan oleh pihak kerajaan
dan agensi luar dalam bagi memperkasahkan industri francais di Malaysia, baik
dari pihak Bahagian Pembangunan Francais, Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri,pihak Persatuan Francais Malaysia (MFA), Koperasi & Kepenggunaan
(KPDNKK) mahupun pihak Perbadanan Nasional Berhad (PNS). Akademi Perbadanan
Nasional Berhad (PNS) yang di tubuhkan pada tahun 2011, sentiasa bersedia untuk
menyediakan latihan kepada francaisor, francaisi, perunding francaisi dan
masyarakat awam tempatan berkenaan industri francais, manakala Perunding
francais di Malaysia biasanya dilantik oleh francaisor itu sendiri. Diantara
peranan perunding francais adalah memberikan pendekatan tentang bagaimana cara
membangunkan dan mengembangkan perniagaan francais serta memberikan nasihat
tentang pemasaran, pengiklanan dan latihan (Softskill, Program Latihan Francais
dan Program Kesedaran yang merangkumi forum dan perkongsian ilmu). Perunding
juga boleh membantu menyediakan penyelesaian hujung ke hujung untuk francaisor
menukar perniagaan sedia ada bagi memenuhi kriteria ROF untuk menjadi
francaisor, membantu menyerahkan pendaftaran francais mereka dan memantau
prestasi outlet francaisi untuk tempoh tertentu. Khidmat panel perunding ini
digunakan dalam program penukaran francais PPFT, DBFP dan Projek Siap Guna.
Selain
itu, Akedemik PNS berperanan melaksana dan menjadi peneraju dalam membangunkan
industri francais di Malaysia dibawah seliaan KPDNKK, termasuklah menyediakan
kemudahan pembiayaan. Diantara skim pembiayaan yang ditawarkan oleh Akademik
PNS adalah skim skim pembiayaan kontrak, skim skim pembiayaan franciasor,
pembiayaan lisensi, pembiayaan francais dan skim pembiayaan prafrancais.
Akdemik PNS juga turut memberi sokongan dan khidmat nasihat terhadap perniagaan
francais termasuk perkongsian ilmu perniagaan dan pengalaman daripada pihak
yang telah berjaya bertujuan untuk membantu dan menggalakkan orang ramai untuk
menjadi usahawan francais.
Badan
bukan kerajaan seperti Persatuan Francais Malaysia (MFA), juga sering
bekerjasama dengan kerajaan dalam usaha untuk membangunkan industri francais
tempatan dan menjadi perantara ahli-ahli MFA dari industri francais dengan
kerajaan. MATRADE juga tidak ketinggalan turut serta bekerjasama dengan KPDNKK,
PNS dan MFA untuk mempromosikan francais tempatan melalui promosi di luar
negeri.Oleh yang demikian, Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional (PIPFN)
telah disediakan bagi mendokong pembangunan industry francais negara dengan
mensasarkan industry francais menyumbang sebanyak RM 24 bilion kepada Keluaran
Dalam Negara Kasar (KDNK). Perbadanan Nasional Berhad (PNS) sebagai peneraju
perkembangan industry francais negara melihat sasaran suatu yang rialestik.
Namun, bagi mencapai matlamat ini, industry francais perlu kukuh dan PNS dari
masa ke semasa berusaha melaksanakan pengukuhan kualiti secara serentak
daripada dalam dan luar organisasi, antaranya akreditasi Persijilan ISO
9001:2008.
Melalui
PNS penganjuran acara berprestij iaitu PNS Franchise Summit 2013, merupakan
salah satu inisiatif dalam menyokong pembangunan industry francais. Acara ini
akan mengumpulkan semua penggiat francais di bawah satu bumbung. Malah, PNS
Franchise Summit 2013 yang bertemakan Nurture,
Transform and Expand turut
mengetengahkan trend francais terkini dan cabaran-cabaran yang memberi kesan
pada industry francais.
Tahun
2016 ataupun tahun monyet ini pastinya memberi faedah kepada semua. Berdasarkan
usaha penggiat-penggiat francais ini yang berjaya, tidak salahlah para penggiat
lain menjadikan mereka sebagai contoh yang terbaik dalam mengembangkan
perniagaan. Persatuan Francais Malaysia (MFA) turut sedia membantu para
penggiat francais di Malaysia ini dengan adanya program yang disediakan.
Francais International Malaysia, pameran francais terbesar Asia yang bakal
diadakan pada 6-8 Mei ini turut menjadi platform terbaik bagi mengembangkan
perniagaan para penggiat francais. Jangan lepaskan peluang yang ada ini kerana
tahun 2016 pasti menjadi tahun yang menggemparkan.
Konsep
1MSF(1 Malaysia stesen Francais) ini telah diperkenalkan oleh KPDNKK, bermula
dengan pelancaran 1MSF@KPDNKK di puterajaya pada 19 Oktober 2011, KPDNKK sedang
berusaha membangunkan lebih banyak francais mikro yang memerlukan modal
permulaan yang kecil yang kurang daripada RM50,000 untuk menawarkan kepada
masyarakat terutamnya kepada golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana
termasuk yang bekerja sendiri,pesara,wanita,ibu tunggal,orang kurang upaya,
peluang untuk berkecimpung dalam perniagaan francais. Setiap usahawan harus
melihat dalam mengetengahkan konsep perniagaan francais yang berkualiti dan
berdaya saing serta boleh menghala tuju industri francais tempatan ke era lebih
global, program-program memperkasahkan perniagaan ini haruslah berterusan dan
di rangka secara tersusun bagi mendapat impak yang sangat positf di masa akan
datang. (www.kpdnkk.gov.my)
CABARAN / HALANGAN YANG DIHADAPI OLEH
FRANCAISI DAN FRANCAISOR DI MALAYSIA
Cabaran dan halangan pasti wujud
dalam perniagaan walaupun perniagaan francais yang dianggap sebagai satu jalan
pintas dalam usaha meningkatkan penyertaan bumiputera dalam perniagaan, walaubagaimanapun
terdapat beberapa cabaran dan halangan yang menjejaskan minat mereka sebagai
francaisi dan francaisor.
Cabaran
/ halangan francaisi
1. Modal keseluruhan.
Yuran francaisi
adalah dalam satu jumlah yang besar dan tidak dikembalikan, francaisi juga
perlu membayar kos sewa, deposit, pembelian asset dan pengubahsuaian kedai, ;
Royalti Bulanan - Royalti perlu dibayar mengikut peratus jualan bulanan.
Francaisi perlu membayar royalti walaupun tidak memperolehi keuntungan, Walapun
francaisi hanya menggunakan jenama francaisor tersebut. Di Malaysia, terdapat
isu berkenaan bayaran royalti ini di mana agensi kerajaan iaitu Perbadanan
Nasional Berhad (PNS) (badan bertindak untuk francais Malaysia) mengarahkan
supaya pembayaran royalti tidak lebih dari 5% jumlah jualan bulanan francaisi. ;
Yuran Iklan-Yuran iklan yang dibayar akan digunakan oleh francaisor untuk
mengiklankan jenama produk atau perkhidmatan dan untuk menarik lebih ramai
francaisi. Tetapi sebaliknya ia mungkin tidak mempromosikan perniagaan
francaisi itu sendiri
2. Tidak memberi kebebasan kepada
francaisi.
Dalam
pemilihan lokasi, Francais biasanya akan mencadangkan lokasi kepada francaiso
dan seterusnya membuat lawatan dan memberikan pandangan bagi memastikan
kesesuaian lokasi. Sekiranya francaiso pada pendapatnya tidak sesuai maka
francaiso akan membantu mencari kawasan yang difikirkan strategik.Hiasan
Dalaman & Konsep Perniagaan, Sekiranya terdapat francaisor yang suka
menukar hiasan dalaman dan konsep perniagaan mengikut musim. Segala kos
renovasi dan pengubahsuaian tersebut mungkin tidak mampu untuk ditanggung oleh
francaisi. Kebiasaanya, francaisor akan selalu menukar konsep perniagaan,
uniform & sistem komputer. Penjualan Produk dan Perkhidmatan, Francaisi tidak
boleh menjual produk atau perkhidmatan lain selain daripada milik frabcaiso
kerana Francaisor mengawal setiap produk dan perkhidmatan perniagaan francaisi.
Operasi
Perniagaan, terdapat sebilangan Francaisor mengawal waktu operasi perniagaan,
uniform pekerja, iklan serta promosi dan juga prosedur perniagaan. Harga jualan
juga dikawal sehingga francaisi tidak dapat memberi diskaun kepada pelanggan.
Pengedar juga perlulah dari pengedar yang diluluskan oleh francaisor, walaupun
francaisi boleh mendapatkan barang dari pengedar yang lebih murah.
Kawalan
ke atas Hak Wilayah (Territorial Rights) ini bertujuan untuk menggelak daripada
bersaing dengan francaisi lain. Selain itu, ia juga bertujuan untuk menghalang
francaisi membuka cawangan lain atau berpindah ke lokasi lain. Francaisor juga
ada hak untuk menghalang francaisi membuat website sendiri.
3. Pemilihan Francaisor perlu dilakukan
dengan teliti.
Kelemahan
Akta dan peraturan sedia ada perlu dibuat penambahbaikan bagi menjaga
urustadbir perniagaan francais di Malaysia supaya ianya tidak menjejaskan
kemajuannya bagi menjamin tidak ada pihak yang teraniya dalam perniagaan ini.
Ini kerana Francaisi juga mudah dikhianati oleh pihak francaisor yang tidak
jujur dan tamak. Misalnya, pada peringkat permulaan, pihak francaisor memberi
kebenaran dan hak pengoperasian perniagaan francais kepada francaisi
terutamanya pengoperasian perniagaan itu berjalan di kawasan yang kurang
membangun. Apabila perniagaan francais berkenaan di kawasan itu meningkat maju
dan terkenal, pihak francaisor mengambil balik hak berniaga dan beroperasi
sendiri. Tindakan pihak francaisor sedemikian tentu sekali merugikan francaisi
yang telah bertungkus lumus untuk membangunkan perniagaannya.
4. Perlu komitmen yang tinggi daripada
francaisi.
Francaisi
juga diminta agar berusaha membangunkan sendiri pasaran perniagaannya,
meningkatkan penguasaan pasaran, memaksimakan keuntungan serta bersaing dengan
pesaing terdekat dalam pasaran. Francaisi bukan sahaja sekadar perlu mempunyai
keupayaan untuk mengeluarkan modal semata-mata sebaliknya perlu belajar dan
memahami selok-belok perniagaan yang bakal diceburi. Francaisi perlu memenuhi
pengetahuan dari aspek kewangan, simpanan, komitmen, kemampuan dari mental dan
fizikal, memiliki kepercayaan kepada produk serta sentiasa menjalankan
penyelidikan.
6. Penamatan dan pembaharuan kontrak
Kontrak
francais akan tamat sekiranya francaisi melanggar perjanjian francais. Kontrak
ini sah untuk tempoh masa yang telah dipersetujui dan tiada jaminan atas
pembaharuan kontrak. Penamatan Kontrak - Francaisor boleh menamatkan kontrak
sekiranya francaisi gagal membayar royalti, gagal menunjukkan prestasi yang
menguntungkan dan lain-lain sebab yang munasabah. Segala pelaburan francaisi
akan hilang apabila kontrak tamat. Di Malaysia, setiap perjanjian francais
adalah untuk 5 tahun. ; Pembaharuan Kontrak - Pembaharuan kontrak tidak berlaku
secara otomatik. Segala terma dan syarat mungkin akan berubah. Antaranya
kenaikkan kadar bayaran royalti, membuat pengubahsuaian kedai, menggurangkan
hak wilayah dan kawalan atas jualan. Semua pembaharuan ini berkemungkinan untuk
memberi peluang kepada francaisi lain.
Cabaran
/ halangan francaisor
1. Dari segi Kos – Pembangunan Perniagaan
dalam sistem francais bukanlah sesuatu yang mudah, malah ia memerlukan masa dan
membabitkan kos yang tinggi dan secara purata pembangunan sesuatu sistem
francais baru akan mengambil masa di antara 5 hingga 10 tahun serta melibatkan
kos di sekitar RM200 ribu hingga RM1 juta bergantung kepada jenis produk yang
di niagakan.
2. Perkhidmatan – Francaisor bertanggungjawab
atas kewujudan, perkembangan dan daya saing perniagaan francaisi. Maka sebagai Francaisor
bantuan kewangan dan khidmat sokongan kepada pihak francaisi bukan sekadar di
peringkat awal tempoh francaisi memulakan perniagaan, bahkan selagi perniagaan
francais itu dikendalikan oleh francaisi. Rangkaian perniagaan yang besar
pastinya memerlukan perkhidmatan sokongan serta pasukan pengurusan dan
pengawalseliaan yang berkesan.
3. Reputasi – ini berlaku sekiranya francaisi
gagal untuk mematuhi segala prosedur perniagaan sebagaimana yang telah
ditetapkan oleh francaisor seperti garis panduan mengenai mutu produk, sudah
tentu nama atau reputasi francaisor akan terjejas memberi kesan yang tidak baik.
4. Pemilihan francaisi – Perniagaan
francais adalah satu system saling kebergantungan, meskipun pelantikan
francaisi adalah menerusi perjanjian secara kontrak, namun proses pemilihan
francaisi adalah sangat kritikal bagi memastikan hanya mereka yang sesuai dan
memenuhi keperluaan sahaja dilantik.
5. Kerahsian –Kebertanggungjawaban
Francaisor adalah sangat perlu bagi perkongsian pengalaman serta kepakaran
dengan francaisinya.Perkongsian diantara francaisor dan francaisi juga
memungkinkan perkongsian rahsia-rahsia perniagaan yang mempunyai risiko
peniruan dan kebocoran formula produk.
6. Penipuan – Kemungkinan yang akan
berlaku kepada Pihak francaisor ketika menghadapi penipuan seperti bayaran
royalti, bayaran caj perkhidmatan, peniruan dan kebocoran formula produk dan
sebagainya apabila cawangan francais pihak francaisor bertambah dan berkembang
pesat. Akibat Kegagalan francaisor menangani masalah sedemikian boleh
mengakibatkan kemusnahan ikatan pemfrancaisan.
MASA
DEPAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA
Di Malaysia walaupun walaupun belum banyak produk francais tempatan
difrancaiskan ke luar negara, namaun beberapa francais tempatan telah Berjaya
mengembangkan jenama mereka ke luar negara, antarnya Langkawi Crystall, Marry
brown Chicken, Nelson’s dan sugar Bun. Ketika ini, sejumlah 587 francais telah
berdaftar di Malaysia iaitu 69 peratus adalah jenama francais tempatan.
Ringkasnya pembangunan industry francais di Malaysia sentiasa menjadi fokus
kerajaan dalam usaha membantu usahawan tempatan berkembang melalui system
francais.
Mewujudkan rangkaian perniagaan francais di
dalam pembangunan koridor ekonomi dan mempromosikan jenama francais di setiap
negeri contohnya koridor utara yag berasaskan pertanian (Jelapang padi) dan
wilayah pembangunan Iskandar (IRDA) dalam hub pendidikan. Dengan adanya
penorakaan seperti ini sudah tentu industri francais di Malaysia akan lebih
maju dan berkembang.
Meningkatkan penglibatan jenama francais
tempatan dalam promosi francais antarabangsa dengan kerjasama strategik dengan
syarikat- syarikat Malaysia di luar negara yang telah berjaya bagi membantu dan
memberikan motivasi kepada pengusaha francais baru. Disamping itu juga,
kerajaan perlu meingkatkan promosi dengan mengambil peluang status Malaysia
sebagai sebuah negara islam yang progresif untuk mengeksport perniagaan
francais ke pasaran islam. Membuat kolaborasi dengan JAKIM dan Halal
Development Corporation (HDC) bagi memperkenalkan kreteria perniagaan francais
yang mematuhi syariah (standard halal Malaysia) agar produk tempatan dapat
diterima dan menembusi pasaran antarabangsa.
Kementerian juga berharap lebih banyak
penyertaan usahawan dalam industri francais tempatan terutama daripada pihak
koperasi yang dilihat mempunyai kapasiti dan peluang yang besar untuk
berkembang dalam industri francais dan diharapkan lebih banyak pengelibatan
francais tempatan seperti pelancongan dan perubatan, produk dan perkhdimatan,
pematuhan syariah dieksplorasi oleh usahawan francais tempatan ketika ini.
Kesimpulan
Pertumbuhan rangkaian perniagaan francais
mampu menyediakan peluang pekerjaan, kerana umumnya perniagaan kecil dan
sederhana lebih mudah dan cepat dari segi pengambilan tenaga kerja. Sistem
francais juga boleh membantu mewujudkan budaya baru di dalam menjalankan
perniagaan dengan penekanan diberikan kepada aspek-aspek disiplin yang tinggi,
perkhidmatan pelanggan yang berkualiti, kebersihan dan keseragaman. Pemantapan
budaya perniagaan seperti ini penting bagi membolehkan perniagaan tempatan
bersaing di peringkat antarabangsa.
Kualiti serta mutu barangan dan perkhidmatan
juga harus dititik beratkan oleh francaisor dan francaisi. Amalan etika
perniagaan yang baik harus sentiasa diaplikasikan kepada pelanggan atau
pengguna produk mereka. Ini untuk menjamin kelansungan perniagaan dan
menggalakkan pengguna atau pelanggan untuk sentiasa membeli secara
berulang-ulang Peranan kerajaan penting untuk mengatur semula pelaksanaan dasar
industri francais. Pihak francaisor dan francaisi haruslah sentiasa bekerjasama
dengan pihak kerajaan bagi memastikan industri francais terus kukuh dan berkembang selaras dengan matlamat
pembangunan Negara.
No comments:
Post a Comment